بارگذاری

حدود پنج ماه از پدیدار شدن ویروس جدید کرونا می گذرد، اما همین مدت کافی بود تا این ویروس جان سخت تقریبا به تمامی کشورها شیوع پیدا کرده و جان عده زیادی از مردم را بگیرد. شاید کمتر کسی پیش بینی می کرد تا این ویروس در عرض چند ماه به یکی از دشمنان سرسخت بشر تبدیل شده و در راس اخبار جهانی قرار گیرد. این ویروس ابتدا از شهر ووهان، مرکز استان هوبِی چین شیوع پیدا کرد و رفته رفته به کل جهان سرایت کرد. در کشور ما نیز از اواسط بهمن ماه، خبرهای ضد و نقیضی از شیوع این بیماری به گوش می رسید تا اینکه در اوایل اسفند ماه مشاهده افراد مبتلا به این بیماری به طور رسمی اعلام شد و با سیر صعودی این بیماری شرایط کشور در حالت اضطرار قرار گرفت. نیروهای مردمی بسیاری با به راه انداختن کمپین ها، فعالیت های مختلفی همچون ضدعفونی کردن معابر، تولید ماسک، بسته بندی و پخش مواد ضدعفونی و ... را آغاز نمودند تا شعار ما کرونا را شکست میدهیم هر چه زودتر تحقق یابد. در این میان جامعه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور بیش از همه مردم در جبهه مبارزه با این ویروس از جان مایه گذاشتند و با وجود خستگی برای شکست این ویروس همچنان در تلاشند. در لحظه نگارش این متن، 91472 نفر در ایران به این ویروس مبتلا شده اند که از این تعداد 70933 نفر بهبود یافته و متاسفانه 5806 نفر جان خود را از دست داده اند. با توجه به اینکه راه سرایت این بیماری از فرد آلوده به نفرات دیگر به راحتی صورت می پذیرد، از همان ابتدا قطع زنجیره انتقال به عنوان راه اصلی مبارزه با این بیماری شناخته شد و قرنطینه کردن شهرها، تعطیل کردن مدارس، دانشگاه ها و برخی از کسب و کارهای پر خطر، ایجاد ممنوعیت در رفت و آمدهای برون شهری و ... در دستور کار بسیاری از دولت ها قرار گرفت. در ایران نیز از همان روزهای ابتدایی گسترش این ویروس در کشور محدودیت هایی در خصوص کسب و کارهای پر خطر صورت گرفت و از تجمعات در محافل عمومی جلوگیری به عمل آمد. پر واضح است که از زمان شیوع این بیماری اقتصاد کشورها روز به روز وخیم تر شده و زندگی روزمره مردم از حالت عادی خارج شده است. به طوری که به گزارش سازمان توسعه تجارت، بر اساس پیش ‌بینی سازمان جهانی تجارت (WTO) به دليل تأثیرات شیوع ویروس كوويد ١٩ بر فعاليت‌ هاي اقتصادي در سراسر جهان، تجارت جهاني كالا در سال ٢٠٢٠ بين ١٣ تا ٣٢ درصد كاهش خواهد يافت.

همان طور که در بالا گفته شد، از همان روزهای ابتدایی شیوع این ویروس پرهیز از تجمعات و برگزاری مراسم های ملی و مذهبی در دستور کار دولت قرار گرفت. از این رو برگزاری کلیه نمایشگاه ها نیز تا اطلاع ثانوی کنسل شد و جامعه نمایشگاهی کشور را با مانع جدیدی روبرو ساخت. با توجه به این شرایط 7 نمایشگاه که قرار بود در اسفند ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شود، کنسل شد. سومین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی صنعت نمایشگاهی یکی از این رویدادها بود که اتاق تعاون ایران نیز قصد حضور در آن را داشت که میسر نشد.

با توجه به شرایط بحرانی در بسیاری از کشورها و شیوع سریع این بیماری، تجهیزات و امکانات درمانی این نیاز را برطرف نمیکرد و برخی از کشورها اقدام به احداث بیمارستان های صحرایی کردند. در کشور ما نیز شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج. ا. ایران به عنوان متولی صنعت نمایشگاهی کشور که محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران را در اختیار دارد در این راه پیش قدم شد و با اختصاص دو سالن با ظرفیت 2000 تختخواب به بهبود یافتگان این بیماری رسالت اجتماعی خود را انجام داد. به گزارش سایت رسمی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج. ا. ایران این نقاهتگاه موقت قابلیت افزایش سریع به 3000 تختخواب را دارد اما خوشبختانه تا کنون مورد استفاده قرار نگرفته است. مرکز نمایشگاهی ایفما مادرید نیز با اختصاص 5500 تختخواب تجهیز شده و اولین بیماران خود را نیز پذیرش کرده است. نشریه Exhibition World (وابسته به انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی - UFI) در تازه ترین شماره خود با انتشار خبر ایجاد نقاهتگاه موقت در تهران و مادرید نوشت: مادرید و تهران به تلاش ملی برای مبارزه با کرونا پیوسته اند و سالن های نمایشگاهی خود را تبدیل به بیمارستان موقت برای درمان بیماران کووید 19 کرده اند. مرکز نمایشگاهی ایفما IFEMA مادرید و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران به فهرست مراکز کنفرانس و نمایشگاهی در سراسر جهان پیوسته اند که در اقدامی، سالن های خود را به صورت موقت به بیماران کرونا اختصاص داده اند.

با توجه به این اتفاقات شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج. ا. ایران در سایت رسمی خود اعلام نمود که کلیه نمایشگاه ها تا نیمه دوم خرداد ماه لغو شده و نمایشگاه ها پس از آن تاریخ با رعایت موارد بهداشتی برگزار خواهد شد. از این رو تقویم نمایشگاهی سال 99 نیز با تغییر تاریخ و از سر گیری نمایشگاه ها از تاریخ 18 خرداد ماه روی سایت شرکت سهامی قرار گرفته است. حال با توجه به روند صعودی شیوع این بیماری و شرایط غیر قابل پیش بینی باید منتظر ماند تا شرایط ایده آل برای برگزاری نمایشگاه فراهم شود. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که با توجه به شرایط حال حاضر تاریخ نمایشگاه ها بر چه اساس تغییر کرده و آیا تضمینی برای شروع نمایشگاه ها از آن تاریخ وجود خواهد داشت یا خیر. از آنجا که برگزاری نمایشگاه برای مجری و مشارکت کنندگان نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است، این مسئله باعث سردرگمی هر دو طرف خواهد شد. از این رو شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج. ا. ایران بایستی این موضوع را به شکل جدی تری بررسی نماید.

انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی هم به عنوان یکی از برجسته ترین نهادهای حامی فعالان صنعت نمایشگاهی در جهان در وبسایت رسمی خود نسبت به تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی واکنش نشان داد و در یادداشتی به این موضوع پرداخت.

این مطلب با عنوان ارزیابی جهانی به روز شده از تاثیر اقتصادی در حال تشدید کووید 19 بر روی نمایشگاه ها و رویدادهای تجاری در وبسایت UFI منتشر شده است که در اینجا به آن می پردازیم.

- حداقل 134 میلیارد یورو (145 میلیارد دلار) از قراردادها به دلیل عدم برگزاری رویداد ها طبق برنامه ریزی در سه ماهه دوم سال 2020 منعقد نشده اند.

- 81.6 میلیارد یورو (88.2 میلیارد دلار) از کل تولید اقتصادی تا پایان سه ماهه دوم سال 2020 مربوط به صنعت نمایشگاهی نخواهد بود.

UFI، انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی، امروز آمار و ارقام به روز شده ای را منتشر می کند که نشان دهنده تأثیر تعویق و لغو نمایشگاههای تجاری برای مشارکت کنندگان و همچنین صنعت نمایشگاهی در سراسر جهان است.

بر اساس داده های UFI پیش بینی می شود تا پایان سه ماهه دوم سال 2020 سفارش هایی که مشارکت کنندگان نمایشگاهی دریافت نخواهند کرد تا 134.2 میلیارد یورو (144.9 میلیارد دلار) در سطح جهانی خواهد رسید. این افزایش تقریباً 5 برابر رقم گزارش شده در هفته گذشته (23 میلیارد یورو).

کای هاتندورف، مدیر عامل UFI، می گوید: در حال حاضر، بازارهایی که صنایع به تجارت آنها متکی هستند در سراسر جهان بسته شده اند. که این موضوع بی سابقه است. بسته شدن انبوه رویدادها در رابطه با کووید 19 اکنون به آمریکای شمالی و جنوبی نیز رسیده است. به معنای این که کل صنعت نمایشگاه ها و رویدادهای جهانی در حال متوقف شدن است.

او اشاره میکند: ستون فقرات صنعت نمایشگاه ها بسیاری از شرکت های خرد و کوچک هستند و نبود تجارت باعث می شود این شرکت ها در معرض خطر ورشکستگی فوری قرار بگیرند.

UFI به عنوان انجمن تجارت جهانی این صنعت، با بسیاری از انجمن های ملی همکاری می کند تا بتواند شرکت هایی که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند را یاری کند. از هنگ کنگ گرفته تا دانمارک نمونه های مختلفی وجود دارد که در حال حاضر به صنعت ما کمک اقتصادی کرده است. وی گفت: "ما از همه دولت ها می خواهیم تا آینده ما را از طریق یارانه قریب الوقوع و برنامه های اعتباری تأمین کنند. سرمایه گذاری های آنها در حال حاضر نتایج بسیار خوبی در پی خواهد داشت.

ما بازارها و اماکن ملاقات را برای همه بخش ها و صنایع ایجاد و راه اندازی خواهیم کرد تا پس از پایان همه گیری این ویروس فعالیت های خود را از سر گیرند. صنعت ما سریعترین مسیرها را برای هرگونه بهبود اقتصادی فراهم می کند.

با تجربه کافی در خصوص انطباق، اماکن نمایشگاهی در سراسر جهان حمایت خود را از بخش های بهداشتی مربوطه ارائه می دهند. بسیاری از اعضای ما از واکنش های اضطراری به این بحران در شهرهای مربوطه، ایجاد پناهگاه های موقت و نصب تختخواب حمایت می کنند. همواره فروتنانه می بینیم که چگونه صنعت ما در مواقع دشوار با یکدیگر متحد می شوند.

انجمن بین المللی نمایشگاه ها و رویدادها - IAEE نیز در وب سایت خود بیانیه ای را در خصوص ویروس کرونا منتشر کرد.

به نمایندگی از هیأت مدیره و کارمندان IAEE، عمیقاً نگرانی و حمایت خود را از اعضا، دوستان، همکاران و مشتریان خود که تحت تأثیر شرایط اضطراری بهداشتی ویروس جدید کرونا (کووید 19) قرار دارند، اعلام میکنیم.

ده ها سال است که نمایشگاه های تجاری در سراسر جهان برای ساخت برندها، ایجاد مشارکت، ارائه آموزش و موارد دیگر نقش مهمی داشته اند. ما خوش شانس بوده ایم که صنعت ما در مقیاس جهانی شکوفا می شود. وقتی بحرانی مانند ویروس کرونا رخ می دهد، همه ما در این صنعت اثرات آن را احساس می کنیم.

این انجمن همچنان بر تحولات این بیماری و تأثیر آن در نمایشگاه ها و رویدادها نظارت می کند. مادامی که این بحران در حال تحول است ما در حال جمع آوری اطلاعات هستیم تا بتوانیم میزان تأثیر آن و چگونگی ارائه خدمات را در یابیم. ما همچنین منابع را به همان سرعتی که در اختیار ما قرار می گیرد جمع می کنیم. و در تلاش برای کمک به هدایت مشکلات موجود در این شرایط هستیم.

ما زمان و تلاش بسیار زیاد سرمایه گذاری شده برای برگزاری نمایشگاه ها و رویدادها را درک می کنیم، و مسئولیت سنگینی را برای کسانی که نمایشگاه های تجاری آنها با اختلال مواجه شده و یا لغو گردیده می دانیم. این انجمن بهترین آرزوها و پشتیبانی مستمر خود را ابراز می کند تا بتوانیم در این صنعت، با هم این بحران را تحمل کنیم.

در کنار میلیون ها نمایشگاه در سرتاسر جهان که بخش اعظمی از آن ها کنسل شده یا به تعویق افتاده است، اکسپو 2020 دبی را می توان به عنوان مهم ترین رویداد نمایشگاهی جهان برشمرد که اکنون با این چالش دست و پنجه نرم می کند. اکسپو رویدادی است که هر پنج سال یکبار و هر بار در کشوری متفاوت برگزار می‌شود. اهمیت این نمایشگاه و پیامدهای آن برای کشورهای جهان آن چنان ارزشمند است که امروزه اکسپوها سومین رویداد مهم دنیا پس از مسابقات جام جهانی فوتبال و بازیهای المپیک بوده و نام المپیک فرهنگ ملل را برای آن برگزیده اند. اکسپو تحت نظر مؤسسه‌ای به نام دفتر بین‌المللی نمایشگاه ها (BIE) که در پاریس واقع است برگزار می‌شود.

دولت امارات متحده عربی در نامه ای خطاب به دیمیتری س. کرکنتزس، دبیرکل دفتر بین المللی نمایشگاه ها (BIE) رسما درخواست تعویق نمایشگاه جهانی 2020 دبی را داده است. اعضای کمیته اج

منبع :امور نمایشگاهی اتاق تعاون ایران https://www.iranconfair.ir/pages/post-corona