بارگذاری

هرچند برپایی رویدادهای داخلی به‌تنهایی افتخار بزرگی برای صنعت نمایشگاهی یک کشور به‌شمار می‌آید، اما تدوین تقویم رویدادهای خارجی و فهرست کردن نمایشگاه‌های خارجی که در ایران یا با حضور پاویون ایران در سایر کشورها برپا می‌شود، از جمله مواردی است که به سنگین‌تر شدن وزنه افتخارهای نمایشگاهی یک کشور کمک می‌کند.

به همین دلیل هم سازمانی مانند شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متولی صنعت نمایشگاهی کشور سالانه اقدام به انتشار دو تقویم داخلی و خارجی می‌کند.
نگاهی به تقویم نمایشگاه‌های خارجی ایران که در پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده، نشان می‌دهد این بخش امسال کمی کم‌کارتر از گذشته شده‌ است. بررسی این تقویم در روزهای پایانی آبان نشان می‌دهد در این ۸ماه، ایران به کمک شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در ۶نمایشگاه مهم به میزبانی کشورهای انگلیس، افریقای‌جنوبی، روسیه، پاکستان، ایتالیا و هلند حضور یافته است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان امسال ۳رویداد دیگر با حضور پاویون ایران در کشورهای ترکیه، پاکستان و ازبکستان نیز برپا خواهد شد.

مهمانی در بیرمینگهام و ژوهانسبورگ 
نخستین رویدادی که امسال با حضور پاویون ایران در خارج از کشور برپا شد، نمایشگاه تخصصی بین‌المللی مواد غذایی و نوشیدنی بیرمینگهام بود که در روزهای نخست فروردین در کشور انگلیس برپا شد. پس از آن ایران مهمان نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنعت، برق و انرژی ژوهانسبورگ در افریقای‌جنوبی شد. این رویداد امسال چهل‌‌و‌‌ششمین دوره برپایی خود را در شهریور پشت‌سر گذاشت. پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنعت، برق و انرژی ژوهانسبورگ با مسئولیت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران فعال بود. علاوه بر ایران، بیش از ۴۰هزار شرکت‌کننده در این نمایشگاه حضور داشتند و به ارائه تجهیزات برقی و الکترونیکی، تولید برق، ابزار دقیق و کنترل، تولید و تعمیر، آزمایش و اندازه‌گیری، قطعات الکترومکانیکی، محافظت از انرژی، انرژی‌های بادی و خورشیدی، سیم و کابل، ژنراتورها و لوازم جانبی نیروی برق و خدمات سنسورها پرداختند.

قدرت‌نمایی در مسکو 
هفتاد‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت چرم و کفش مسکو در روسیه رویداد دیگری بود که شهریور امسال با حضور ایرانیان برپا شد. در این نمایشگاه نیز شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سازماندهی پاویون کشورمان در این نمایشگاه با حضور ۵شرکت معتبر ایرانی در فضایی به مساحت ۱۴۷مترمربع اقدام کرد.چهارمین رویداد خارجی امسال که مانند رویدادهای ژوهانسبورگ و مسکو در شهریور برپا شد، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی سلامت کراچی در پاکستان بود. در این نمایشگاه نمایندگان ۵۰۰شرکت از ۲۵کشور جهان از جمله ۵ شرکت ایرانی و شرکت‌هایی از چین، سنگاپور، هند، ایالات متحده امریکا، بریتانیا، آلمان، سوئیس، فرانسه، ایتالیا و ترکیه حضور داشتند. شرکت‌کنندگان ۹۱۲برند تجاری خود را در مدت ۳روز برگزاری نمایشگاه به علاقه‌مندان و فعالان اقتصادی کشورهای گوناگون ارائه کردند. نمایشگاه صنایع تخصصی سلامت کراچی، بزرگ‌ترین رویداد سالانه صنعت بهداشت و دارویی پاکستان است. این رویداد به‌منظور معرفی سرمایه‌گذاران کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه و کشورهای آسیایی و تحقق محیط سرمایه‌گذاری مطلوب و سازگار با محیط‌زیست در پاکستان فعالیت می‌کند.بیمارستان‌های بین‌المللی مشهور، دانشگاه‌های پزشکی، شرکت‌های داروسازی، هیات‌های رسمی وزارتخانه‌های بهداشت و سلامت کشورهای عضو OIC و کشورهای آسیایی و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از حاضران اصلی این نمایشگاه بودند.

میزبانی بلونیا از ایران
پس از این رویدادها نوبت به پنجاه‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی ساختمان بلونیا در ایتالیا رسید. این رویداد که مهر امسال برپا شد، بزرگ‌ترین نمایش فناوری و تجهیزات ساختمانی در صنعت ساختمان ایتالیا به‌شمار می‌رود چراکه دسترسی به تمام زنجیره تامین ساخت‌وساز در کشور ایتالیا و بخشی از اروپا را ممکن می‌کند. در این رویداد مهم بین‌المللی پاویون جمهوری اسلامی ایران در ۱۳۲مترمربع و با همت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برپا شد. این نمایشگاه در حوزه خود، یک رویداد مهم و معتبر بین‌المللی است و در دوره قبلی، در فضایی به مساحت ۵۱هزار و ۳۳۵مترمربع و با حضور ۵۲هزار ۴۵۳بازدید‌کننده و ۴۰۰مشارکت‌کننده بین‌المللی برگزار شد که حدود ۲۲۲نشست تجاری در کنار آن نیز به ثبت رسیده است. گروه‌های حاضر در این نمایشگاه صنعت ساختمان بولونیا به‌طور معمول شامل خانه‌های هوشمند، فعالان مدیریت پروژه‌های ساختمانی، ساختمان‌های تمام هوشمند دیجیتال، فناوری‌های ساخت‌وساز سازگار با محیط‌زیست است. رویکرد نمایشگاه ساختمان بولونیا در امسال، محصولات، فناوری‌ها و سیستم‌های سنجش از راه دور، فعالیت‌های ژئوتکنیک و ایمنی در استفاده از زمین بود. پس از رویداد صنعت ساختمان بولونیا، ایرانیان به‌تازگی تجربه حضور در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی گل وگیاه وایف هازن در هلند را پشت‌سر گذاشته‌اند. این رویداد ۱۶ تا ۱۸آبان در مرکز نمایشگاهی آمستردام برگزار شد. رویداد وایف هازن در هلند یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های صنعتی در زمینه آخرین تولیدات و محصولات گل و گیاه است که در دوره‌های گوناگون آن نمایندگان و شرکت‌هایی از اروپا، شرق آسیا، افریقا و امریکای لاتین حضور دارند. 
امسال به همت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، برای نخستین‌بار ۱۱شرکت فعال ایرانی در زمینه تولید، پرورش و صادرات گل و گیاه بیش از ۲۰۰مترمربع از فضای این نمایشگاه را در اختیار گرفتند.
این ۱۱ شرکت در طول برگزاری نمایشگاه ضمن معرفی محصولات خود به بازار گل و گیاه هلند به‌عنوان مهم‌ترین مرکز تولید و صادرات این محصول در سراسر جهان، موفق به مذاکره و عقد قراردادهای تجاری در فضای کسب و کار بین‌المللی با تاجران و فعالان اقتصادی اروپایی شدند. بسیاری از متخصصان و شرکت‌های فعال در زمنیه تولید و صادرات گل و گیاه از ظرفیت‌های ارزنده و متنوع کشورمان در کشت، پرورش، بسته‌بندی و نگهداری محصولات کشاورزی و گیاهی بی‌اطلاع بودند و به‌واسطه حضور درخشان این ۱۱شرکت، در جریان این توانمندی‌ها قرار گرفتند.

۳رویداد پیش رو
حالا شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران حضور در ۳رویداد بین‌المللی دیگر از جمله نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت پلاستیک استانبول در ترکیه، چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان کراچی در پاکستان و نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت ساختمان تاشکند در ازبکستان را در دستور کار خود دارد. نمایشگاه پلاستیک و صنایع وابسته اوراسیا، ترکیه امسال در نیمه‌های آذر برپا می‌شود. این رویداد بزرگ‌ترین نمایشگاه پلاستیک در منطقه اوراسیا است و با همکاری سازمان صنعت پلاستیک ترکیه برگزار می‌شود. در این نمایشگاه معتبر جهانی ماشین‌آلات تولید پلاستیک، مواد شیمیایی و مواد خام، ماشین‌آلات و صنایع کمکی، تجهیزات گرما و کنترل، قالب، روش‌های بازیافت و... ارائه می‌شود. 
چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان کراچی در پاکستان نیز از دیگر رویدادهای مهم پیش‌رو است. نمایشگاه صنعت ساختمان پاکستان که در پایان آذر برپا می‌شود، یکی از معتبرترین نمایشگاه‌ها در صنعت ساخت‌وساز، املاک و ساختمان است. هدف این رویداد تمرکز روی ظرفیت زیاد ساختمان و صنعت ساخت‌وساز در پاکستان و نمایش آخرین پیشرفت‌های فناوریکی تجهیزات، مواد، خدمات و تکنیک‌های زمینه‌های مرتبط، ارائه فرصت تعامل با کارآفرینان محلی برای سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌کنندگان خارج از کشور، انتقال فناوری و کسب نمایندگی و توزیع و همکاری است. آخرین رویداد مهم امسال که با حضور ویژه پاویون ایران برپا می‌شود، نمایشگاه صنعت ساختمان ازبکستان است که در اسفند ماه در شهر تاشکند برپا می‌شود. نمایشگاه صنعت ساختمان ازبکستان (UzBuild) به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه سال ازبکستان، با هدف ترغیب بازدیدکنندگان (ویژه‌ بازدیدکنندگان خارجی) به سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان ایجاد شده است. این نمایشگاه از جنبه‌های گوناگون مانند وسعت محل برگزاری، تنوع کشورهای شرکت‌کننده به‌عنوان غرفه‌دار، تعداد برندهای ارائه شده در نمایشگاه و میزان مشارکت بازدیدکنندگان دارای شرایط ویژه‌ای است.

نگاهی به گذشته
بررسی تقویم نمایشگاه‌های خارجی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۶ نشان می‌دهد، این مجموعه سال گذشته در ۱۰ رویداد خارجی حضور یافته است. رویدادهایی که برخی از آنها امسال هم میزبان ایرانیان بودند، برخی حذف شده و برخی جای خود را به رویدادهای دیگر داده‌اند. 
فهرست رویدادهای خارجی سال گذشته عبارت است از: 
 نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی میلان در ایتالیا 
 پنجاهمین نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی الجزیره در الجزایر
 نمایشگاه اختصاصی جهموری اسلامی ایران در ایروان در ارمنستان
 نمایشگاه بین‌المللی تخصصی مواد غذایی کلن در آلمان 
 نمایشگاه اختصاصی جهموری اسلامی ایران در استانبول در ترکیه
 نمایشگاه بین‌المللی تخصصی مواد غذایی و مصرفی دوحه در قطر
 نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی لاگوس در نیجریه 
 نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت ساختمان کراچی در پاکستان 
 بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی، سبزیجات. مواد اولیه مسکو در روسیه 
پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت ساختمان عمان در مسقط 
بررسی این فهرست نشان می‌دهد تنها رویدادی که در تقویم امسال تکرار شده، نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت ساختمان کراچی در پاکستان است. البته این به آن معنا نیست که بخش خصوصی ایران نیز امسال در هیچ‌یک از این رویدادها حضور ندارند و تنها پاویون ایران با مسئولیت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در این رویدادها برپا نمی‌شود و جای خود را به فهرست جدید داده است.